Selasa, 21 Jun 2011

Kuala lumpur 1850 - 1930 Hj Abdullah Hukum ....4..

Orang puteh masuk K.L.
     Pada sautu hari masa saya tinggal di Kuala lumpur , saya lihat dua orang puteh dan lk 50 orang spay nya orang hitam , rambut keriting kata orang datang dari Calkutta  India . Mereka menuju masuk ke kubu yang kami siap kan itu , yaitu di puncak Bukit makamah polis sekarang

    Mereka masuk begitu saja umpama lebah pulang ke sarang nya . Saya pun heran dan saya syak ada orang belot masa itu , rupa nya bangsa Cina yang belot ...

Yap Ah Loi.
     Keadaan Kuala lumpur masih hutan ,kecuali tempat yang telah kita sebutkan dahulu , cina ada sidikit menternak babi di Pudu Road sekarang dan ada sebatang anak sungai di tengah - tengah jalan yang bernama Foch Avenue sekkarang  ... Ketua orang Cina masa itu ber nama Kapten Keledek ( nama nya ASI )..

    Bila dia mati di ganti dengan Kapitan Yap Ah Loy , kapitan ini mempunyai pajak judi ditempat yang bernama Old Market Square sekarang sa'at itu tiada bercukai apa - apa .

    Waris waris atau orang besar Selangor ada tiga orang .
1.  Tok Ungku Kelang ..bertempat di Kuala Pauh ( batu  4 Petaling sekarang )...
2.  Datuk Menteri  .. bertempat di Batu .
3.   Encik Manak  ....bertempat di Tangga Batu .

     Adapun masa itu adat orang besar dan waris - waris , boleh mengambil apa saya di kedai cina tampa bayaran .

bersambung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan