Isnin, 4 Julai 2011

Kuala lumpur 1850 - 1930 Hj Abdullah Hukum ...15.

MEMBELI KERBAU KE PAHANG .


Dengan Demikian tamatlah kisah Kuala Lumpur......
     Sekarang yang kita rasa berguna untuk kita mengetahui riwayat hidup Tuan Hj Abdullah Hukum  pula .
Kata nya ..... Saya bermaksud hendak meluaskan mata pencarian  dan yang saya nampak adalah berniaga kerbau , karena orang di Kuala Lumpur  telah ramai dan harga daging mahal pula .
     Adapun kerbau yang banyak masa itu di Negeri Pahang ..... Saya bermufakat dengan kawan dua orang Kerinci lalu di ada kan perkongsian modal  denga lebih kurang 200 ringgit se orang .....
Apa bila azam telah ditetapkan kami bertawakal kepada Allah, lalu berjalan lah kami menuju Bentung ( lk 50 km dari Kuala lumpur sekarang ) dengan jalan masa itu hanya mengikuti jejak jalan orang pergi masuk hutan sahaja .... Kami pun dapat membeli delapan ekor sahaja dari kampong Liri Bentong ,dengan harga 20 ringgit se ekor adapun perjalan kami masa itu selama tiga hari .....
     Kerbau kerbau itu kami bawa balik ke Kuala Lumpur dan dengan mujurnya kami dapat men jual dengan harga 40 ringgit se ekor maka dapatlah kami untung nya ...
Kali kedua kami pun pergi lagi agak jauh tempat nya sehingga sampai ke Lubok Terua (Semantan )dan dapat 15 ekor.......dan disana saya melihat orang berkelahi dengan bertikam tikam satu sama lain sama sama orang Pahang .    Sebab nya kata kata orang yang seorang enggan memulangkan amanah yang di bawa nya dari Kuala Lumpur. kesudahan nya orang yang enggan memulangkan itu mati dalan pergaduhan itu.
     Setelah membeli kerbau itu ,saya pun teringat hendak balik lekas melihat anak anak saya yang masih kecil kecil yang telah lama saya tinggalkan , jika saya balik membawa kerbau tersebut niscaya lambat lah saya sampai ...Oleh yang demikian saya upah orang untuk membawanya kerbau itu kepada orang Pahang  dengan dua ringgit se ekor kerbau , maka saya pun balik dahulu.untuk menemui anak bini.
Sayapun sampai lah di rumah didapati anak anak saya Al hamdulillah dalam peliharaan Allah ,tiga hari setelah itu saya pun berangkat hendak menyosong orang yang membawa kerbau yang saya upahkan itu .


bersambung; bunyi detuman meriam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan